Nieuw Centraal
Station in Rotterdam, Rotterdam Centraal
Rotterdam werkt momenteel aan een nieuw Centraal
Station. In 2010 wordt dit opgeleverd. Het is dan het
eerste grote internationale knooppunt in Nederland aan
de Hoge Snelheidslijn-zuid waar de snelle trein zal gaan
stoppen. Ook Amsterdam CS, Schiphol en Breda krijgen een
station aan de lijn. Aan het eind van 2007 zal de de
Hoge Snelheidslijn-zuid tussen Amsterdam en Parijs
opgeleverd worden. Vanaf dan rijden er ieder uur zes
hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam en Rotterdam.
Het stationsgebied wordt dé internationale toegangspoort
voor de binnenstad van Rotterdam en is daarmee van
essentieel belang voor het imago van de stad. De
aansluiting van Rotterdam op de HSL-infrastructuur biedt
grote economische kansen voor de stad. In 19 minuten ben
je bij Schiphol, Parijs in twee uur en drie kwartier.
Het voordeel van Rotterdam is dat in de omgeving van het
station voldoende ruimte is om verschillende stedelijke
functies te ontwikkelen en dat het HST-station middenin
een aantrekkelijk binnenstedelijk vestigingsmilieu ligt.
Voorwaarde is wel dat het gebied voldoende
aantrekkingskracht heeft op de (potentiële) gebruikers.
Het OntwikkelingsBedrijf Rotterdam werkt samen met de
dienst Stedenbouw en Volkshuisvesting aan de verdere
ontwikkeling van dit gebied. Essentieel voor deze
verdere ontwikkeling is het bepalen van het toekomstige
profiel van het gebied. Dit gebiedsprofiel maakt de
krachten van het gebied zichtbaar en vormt de basis voor
de verdere invulling (kantoren, horeca,
vrijetijdsvoorzieningen e.d.) ervan. Het eerste half
jaar van 2007 vinden verschillende gesprekken en
bijeenkomsten met uiteenlopende partijen plaats om het
gebiedsprofiel te bepalen. Het profiel moet inspiratie
bieden en herkenbaar zijn voor de marktpartijen zodat
zij ideeën voor ontwikkeling kunnen realiseren.
Bron: rotterdam.nl
Rotterdam Centraal
Dingeman Fotografie
brengt Rotterdam Centraal in beeld
Bouw nieuw
Centraal Station Rotterdam vertraagd
Reizigers met het openbaar vervoer die langs het
Centraal Station in Rotterdam moeten, ondervinden nog
tot in 2011 hinder van de bouwwerkzaamheden voor het
nieuwe station. Dat is een jaar langer dan verwacht.
De vertraging komt omdat ProRail de financiering van een
kostenoverschrijding niet rond heeft, zo bleek donderdag
tijdens een vergadering van de Rotterdamse
raadscommissie Vervoer. ProRail wil pas verder bouwen
als de financiering rond is en de begroting van de
spoorbeheerder daarmee sluitend is.
Volgens ProRail en het ministerie van Verkeer is juist
Rotterdam aan zet. Eerst moet de gemeente Rotterdam de
begroting sluitend maken, daarna kan het ministerie pas
een beschikking aan ProRail geven. „De gemeente kan
bijvoorbeeld kiezen voor een minder luxe overkapping”,
aldus een woordvoerster van het ministerie. ProRail en
het ministerie verwachten dat de bouw van het station
geen vertraging oploopt en de oplevering wel in 2010 is.
De bouw van het nieuwe Centraal Station kost 500 miljoen
euro, daar komt nu 53 miljoen euro bovenop. Daarvan is
10 miljoen euro voor rekening van de gemeente Rotterdam.
Verkeerswethouder Jeannette Baljeu zei dat die
financiering rond is, evenals de 10 miljoen euro die het
Rijk voor zijn rekening neemt. Volgens haar is het
wachten tot ProRail de financiering van de overige 33
miljoen euro bij het ministerie van Verkeer en
Waterstaat heeft bewerkstelligd.
Baljeu zal er bij het Rijk en bij ProRail op aandringen
deze financiering zo snel mogelijk rond te krijgen.
„Rotterdam heeft er baat bij dat dit snel is opgelost.”
Ze heeft goede hoop dat de financiering binnenkort rond
is. „De signalen zien er goed uit.”
De budgetoverschrijding zit vooral in het gebruik van
duurdere materialen door verscherpte
veiligheidsvoorschriften. Het glas dat voor het gebouw
wordt gebruikt mag bijvoorbeeld na een explosie niet
kapot vallen en verder moet worden voorkomen dat
'bomauto's' zomaar het stationsgebouw in kunnen rijden.
Bron: telegraaf.nl
Reizigers met het openbaar vervoer die langs het
Centraal Station in Rotterdam moeten, ondervinden nog
tot in 2011 hinder van de bouwwerkzaamheden voor het
nieuwe station. Dat is een jaar langer dan verwacht.
De vertraging komt volgens de verantwoordelijke
verkeerswethouder Baljeu doordat ProRail de financiering
van een kostenoverschrijding niet rond heeft. Dit bleek
donderdag tijdens een vergadering van de Rotterdamse
raadscommissie Vervoer. ProRail wil pas verder bouwen
als de financiering rond is en de begroting van de
spoorbeheerder daarmee sluitend is.
Volgens ProRail en het ministerie van Verkeer is juist
Rotterdam aan zet. Eerst moet de gemeente Rotterdam de
begroting sluitend maken, daarna kan het ministerie pas
een beschikking aan ProRail geven. „De gemeente kan
bijvoorbeeld kiezen voor een minder luxe overkapping”,
aldus een woordvoerster van het ministerie. ProRail en
het ministerie verwachten overigens dat de bouw van het
station geen vertraging oploopt en de oplevering wel in
2010 is.
De budgetoverschrijding zit vooral in het gebruik van
duurdere materialen door verscherpte
veiligheidsvoorschriften. Het glas dat voor het gebouw
wordt gebruikt mag bijvoorbeeld na een explosie niet
kapotvallen en verder moet worden voorkomen dat
’bomauto’s’ zomaar het stationsgebouw kunnen inrijden.
De Rotterdamse PvdA-fractie wil van de wethouder weten
hoe de gemeente eventuele verdere vertragingen
financieel kan opvangen. „Voorop staat voor de PvdA dat
de bouwvertragingen plezierig reizen niet in de weg
mogen staan”, aldus raadslid B. Gülmüs.
Stationskwartier
‘Centraal District Rotterdam’
Het moet dé
vestigingsplek van Rotterdam worden: het zogeheten
Centraal District Rotterdam. Dat is de nieuwe naam van
het Stationskwartier, Rotterdam Centraal Station en
omgeving.
Lees meer over Centraal District
Rotterdam...
Informatie en veel foto's van
Centraal District Rotterdam...
Blijf op de hoogte van de
ontwikkelingen Centraal District Rotterdam...
Ontwikkelingen over het nieuwe
Centraal Station in het Centraal District Rotterdam...
|