010 Rotterdam

 
 
 

Voor het laatste nieuws van Rotterdam Centraal, maar vooral ook "de groeten uit Rotterdam Centraal"
 

 

Home / Back

 

Home / Back


 

Nieuw Centraal Station in Rotterdam, Rotterdam Centraal
Rotterdam werkt momenteel aan een nieuw Centraal Station. In 2010 wordt dit opgeleverd. Het is dan het eerste grote internationale knooppunt in Nederland aan de Hoge Snelheidslijn-zuid waar de snelle trein zal gaan stoppen. Ook Amsterdam CS, Schiphol en Breda krijgen een station aan de lijn. Aan het eind van 2007 zal de de Hoge Snelheidslijn-zuid tussen Amsterdam en Parijs opgeleverd worden. Vanaf dan rijden er ieder uur zes hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam en Rotterdam.


Het stationsgebied wordt dé internationale toegangspoort voor de binnenstad van Rotterdam en is daarmee van essentieel belang voor het imago van de stad. De aansluiting van Rotterdam op de HSL-infrastructuur biedt grote economische kansen voor de stad. In 19 minuten ben je bij Schiphol, Parijs in twee uur en drie kwartier. Het voordeel van Rotterdam is dat in de omgeving van het station voldoende ruimte is om verschillende stedelijke functies te ontwikkelen en dat het HST-station middenin een aantrekkelijk binnenstedelijk vestigingsmilieu ligt. Voorwaarde is wel dat het gebied voldoende aantrekkingskracht heeft op de (potentiële) gebruikers.

Het OntwikkelingsBedrijf Rotterdam werkt samen met de dienst Stedenbouw en Volkshuisvesting aan de verdere ontwikkeling van dit gebied. Essentieel voor deze verdere ontwikkeling is het bepalen van het toekomstige profiel van het gebied. Dit gebiedsprofiel maakt de krachten van het gebied zichtbaar en vormt de basis voor de verdere invulling (kantoren, horeca, vrijetijdsvoorzieningen e.d.) ervan. Het eerste half jaar van 2007 vinden verschillende gesprekken en bijeenkomsten met uiteenlopende partijen plaats om het gebiedsprofiel te bepalen. Het profiel moet inspiratie bieden en herkenbaar zijn voor de marktpartijen zodat zij ideeën voor ontwikkeling kunnen realiseren.

Bron: rotterdam.nl

 


Rotterdam Centraal

  Dingeman Fotografie brengt Rotterdam Centraal in beeld


 

Bouw nieuw Centraal Station Rotterdam vertraagd
Reizigers met het openbaar vervoer die langs het Centraal Station in Rotterdam moeten, ondervinden nog tot in 2011 hinder van de bouwwerkzaamheden voor het nieuwe station. Dat is een jaar langer dan verwacht.

De vertraging komt omdat ProRail de financiering van een kostenoverschrijding niet rond heeft, zo bleek donderdag tijdens een vergadering van de Rotterdamse raadscommissie Vervoer. ProRail wil pas verder bouwen als de financiering rond is en de begroting van de spoorbeheerder daarmee sluitend is.

Volgens ProRail en het ministerie van Verkeer is juist Rotterdam aan zet. Eerst moet de gemeente Rotterdam de begroting sluitend maken, daarna kan het ministerie pas een beschikking aan ProRail geven. „De gemeente kan bijvoorbeeld kiezen voor een minder luxe overkapping”, aldus een woordvoerster van het ministerie. ProRail en het ministerie verwachten dat de bouw van het station geen vertraging oploopt en de oplevering wel in 2010 is.

De bouw van het nieuwe Centraal Station kost 500 miljoen euro, daar komt nu 53 miljoen euro bovenop. Daarvan is 10 miljoen euro voor rekening van de gemeente Rotterdam. Verkeerswethouder Jeannette Baljeu zei dat die financiering rond is, evenals de 10 miljoen euro die het Rijk voor zijn rekening neemt. Volgens haar is het wachten tot ProRail de financiering van de overige 33 miljoen euro bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft bewerkstelligd.

Baljeu zal er bij het Rijk en bij ProRail op aandringen deze financiering zo snel mogelijk rond te krijgen. „Rotterdam heeft er baat bij dat dit snel is opgelost.” Ze heeft goede hoop dat de financiering binnenkort rond is. „De signalen zien er goed uit.”

De budgetoverschrijding zit vooral in het gebruik van duurdere materialen door verscherpte veiligheidsvoorschriften. Het glas dat voor het gebouw wordt gebruikt mag bijvoorbeeld na een explosie niet kapot vallen en verder moet worden voorkomen dat 'bomauto's' zomaar het stationsgebouw in kunnen rijden.
Bron: telegraaf.nl
 



Reizigers met het openbaar vervoer die langs het Centraal Station in Rotterdam moeten, ondervinden nog tot in 2011 hinder van de bouwwerkzaamheden voor het nieuwe station. Dat is een jaar langer dan verwacht.

De vertraging komt volgens de verantwoordelijke verkeerswethouder Baljeu doordat ProRail de financiering van een kostenoverschrijding niet rond heeft. Dit bleek donderdag tijdens een vergadering van de Rotterdamse raadscommissie Vervoer. ProRail wil pas verder bouwen als de financiering rond is en de begroting van de spoorbeheerder daarmee sluitend is.

Volgens ProRail en het ministerie van Verkeer is juist Rotterdam aan zet. Eerst moet de gemeente Rotterdam de begroting sluitend maken, daarna kan het ministerie pas een beschikking aan ProRail geven. „De gemeente kan bijvoorbeeld kiezen voor een minder luxe overkapping”, aldus een woordvoerster van het ministerie. ProRail en het ministerie verwachten overigens dat de bouw van het station geen vertraging oploopt en de oplevering wel in 2010 is.

De budgetoverschrijding zit vooral in het gebruik van duurdere materialen door verscherpte veiligheidsvoorschriften. Het glas dat voor het gebouw wordt gebruikt mag bijvoorbeeld na een explosie niet kapotvallen en verder moet worden voorkomen dat ’bomauto’s’ zomaar het stationsgebouw kunnen inrijden.
De Rotterdamse PvdA-fractie wil van de wethouder weten hoe de gemeente eventuele verdere vertragingen financieel kan opvangen. „Voorop staat voor de PvdA dat de bouwvertragingen plezierig reizen niet in de weg mogen staan”, aldus raadslid B. Gülmüs.
 


Stationskwartier ‘Centraal District Rotterdam’
Het moet dé vestigingsplek van Rotterdam worden: het zogeheten Centraal District Rotterdam. Dat is de nieuwe naam van het Stationskwartier, Rotterdam Centraal Station en omgeving.
 

Lees meer over Centraal District Rotterdam...

Informatie en veel foto's van Centraal District Rotterdam...

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen Centraal District Rotterdam...

Ontwikkelingen over het nieuwe Centraal Station in het Centraal District Rotterdam...

 

Home / Back

 

Home / Back

 


Wat is er te doen in Rotterdam? Wat gebeurd er in Rotterdam Centraal. Wat zou er moeten gebeuren in Rotterdam

Binnenstadsplan
Rotterdam
Rotterdam
Hoboken 2030
Wonen in
Rotterdam
Wijken in
Rotterdam